המגזין
בין תפוצות לגולה
האם להשתמש במונח יהדות הגולה או יהדות התפוצות, או הפזורה? מאז שיבת ציון קיים מתח בין תפיסתם העצמית של בני הגולה ויושבי ארץ ישראל. בדרך
הגר אשר בקרבך
המעבר מן ההגות וההלכה שנוצרו ברובן בזיקה אל רשעי אומות העולם ששלטו בנו בימי השעבוד והגלות, להגות והלכה הנובעות מן הדרישות של התורה והנביאים בתקופה
הלאומיות כשער לאהבת האדם
הלאומיות לא רק שאינה סותרת את האוניברסאליות אלא אדרבא! היא בונה אותה בצורה בריאה רחבה ומהודרת. שאיפה לאוניברסאליות ללא לאומיות מייצרת עולם שבלוני ומשעמם. בניית
בין ישראל לעמים
אחת הסוגיות העיקריות המעסיקות את עולם ההגות היהודית לדורותיו היא סוגיית היחס בין ישראל לעמים. נושא זה משמעותי לא רק בהיבטים ההלכתיים והפילוסופיים שלו אלא
יחד או לבד: שלוש השבועות והרהורים על שיטת סאטמר
באופן פרדוקסלי, ולמרות היותה של חסידות סאטמר חסידות קיצונית הדוגלת בהתבדלות כמעט מוחלטת, תפיסתם מייצגת את התפיסה של יחסי עם ישראל והאומות כחיים בסימביוזה ובקשר
דמוקרטיה אינה מעבדה
האם הגינותו של מנהיג, התאמתו לתפקיד וכישרונותיו הם אמת המידה היחידה לסמכותו? נראה שבדמוקרטיה העניין מורכב מעט יותר וטוב שכך. בשבוע החולף שתי מפלגות, הליכוד
‘מותר’ ו’אסור’ במחלוקות פוליטיות
כאשר חושבים על העולם היום, מתבררת אבחנה אחת מאוד בסיסית: יש מדינות שבהן מתנהל ויכוח, ואפילו מאבק פוליטי מאוד נוקב, אבל במסגרת של גבולות מוגדרים
יום העצמאות: אופי והלכה
לפי הלוח העברי יום העצמאות יכול לחול בימים שני רביעי שישי ושבת. בעקבות דרישת הרבנות הראשית נקבע לפי החוק שאם יום העצמאות חל ביום שישי
מדינה יהודית ומדינה דתית
ממחרת הפסח של שנה זו כתבתי למרן הרב ר’ יוסף דב הלוי סולובייצ’יק שליט”א, רבן של הגולה, מכתב בענייני דת ומדינה, בו כתבתי בין השאר:-
קוד אתי לבחירות
עקרון היושרה האתיקה עוסקת בשאלה כיצד נכון וראוי לנהוג. האתיקה מניחה שמעבר לרעיונות, לפילוסופיה ולערכים יש גם מציאות המחייבת אותנו בהתנהגות מסוימת. בישראל יש קוד
אכיפת ההלכה על- ידי חוקי ההלכה
המאמר מובא מתוך כתב העת “דעות” גליון ל”ד תשכ”ז עמ’ 243-246 ננסה לבחון את השאלה, באיזו מידה אפשרית במדינת ישראל חקיקה הבאה לאכוף הלכות, ומה
מדינת ישראל, מלכות המשיח ו”התהליך המדיני” במקורותינו
המאמר מובא מתוך כתב העת “המעיין” גליון לו(ב) תשנו עמ’ 1-5 לפני שבע שנים הופיע ב”המעין” (טבת תשמ”ט עמ’ 96) מאמר קצר שלי על הנושא:
יום השואה תשע”ט
הצורר הנאצי ראה את מלחמתו בעם היהודי מלחמה קיום – או אנחנו או הם. היהודי והארי לא יכולים להתקיים יחדיו. היטלר ימח שמו, ראה במלחמתו
על ברכות ובחירות – פרשה בקטנה לפרשת ויחי
לאורך כל ספר בראשית נפגשנו עם האתגר ביכולת לבנות משפחה, ביכולת לבנות אומה. מהרגע הראשון היו קשיים, היו מכשולים ובעיקר היה קושי עצום להגיע להחלטה
מגזר שלישי ומגזר ראשון – פרשה בקטנה לפרשת ויגש
כמה אומץ נדרש ממנו, מיהודה כדי לגשת אל נסיך מצרים. רגע אחרי שהאחים כבר התגלו כ’גנבים’ מבית המלך הוא חוזר ועומד לפניו. והיינו מצפים שיתחיל
הדרך ארוכה היא ורבה – פרשה בקטנה לפרשת וישלח
רק לפני כמה ימים ציינו את יום כ”ט בנובמבר, היום בו אומות העולם הכירו בזכותו של העם היהודי למדינה משל עצמו, ליישות ריבונית כמו כל
על כוחו של היחיד – פרשה בקטנה לפרשת ויצא
איך זה שכוכב אחד לבד מעז. איך הוא מעז, למען השם. כוכב אחד לבד. אני לא הייתי מעז. במילים האלו של נתן זך שנפטר בשבוע
בין מסורת לחידוש – פרשה בקטנה לפרשת תולדות
“שתלתם ניגונים בי אימי ואבי ניגונים מזמורים שכוחים גרעינים גרעינים נשאם לבבי עתה הם עולים וצומחים” במילים אלו של המשוררת פניה ברגשטיין טמונה כוחה של
על זכות וקניין – פרשה בקטנה לפרשת חיי שרה
זכות הקניין, המאפשרת לאדם להיות בעלים של קרקע ורכוש במדינתו היא לא רק אחת הזכויות הטבעיות הבסיסיות ביותר [כפי שנקבע במסמך זכויות האדם של האו”ם
האם מותר לא להקשיב? – פרשה בקטנה לפרשת וירא
בשנת 1957, ניסה השופט בנימין לוי להגדיר מהי הוראה שחייל יכול שלא לציית לה: “אי חוקיות הדוקרת את העין ומקוממת את הלב, אם העין אינה
על הקשבה וחלוציות – פרשה בקטנה לפרשת לך-לך
“נראה כי זה עצמו השבח שאברהם שמע זה המאמר לך-לך שנאמר מהשי”ת לכל האנשים תמיד ואברהם אבינו שמע וקיבל וממילא נקרא רק הדיבור אליו”. במילים
בין אנרכיה לדיכוי – פרשה בקטנה לפרשת נח
תומס הובס, ההוגה שהתווה את יסודות הפוליטיקה המודרנית כתב שלפני יצירת המוסדות הפוליטיים בני האדם היו ב”מצב הטבעי”. הם היו יחידים, להקות, חבורות. באין שליט
על ההלכה ועל המדינה
המאמר מובא מתוך כתב העת “דעות” גליון כ”ד תשכ”ד עמ’ 105-106 הגישה שלי להלכה ולמקומה בחיים מבוססת על העקרון שאם אמנם אמת היא שאנחנו מאמינים
מדינת הלאום של העם היהודי – פרשה בקטנה לפרשת בראשית
“אמר רבי יצחק: לא היה צריך להתחיל את התורה אלא מ’החודש הזה לכם’, שהיא מצוה ראשונה שנצטוו בה ישראל”. נקודת המוצא הייתה שהתורה היא בסה”כ
על מעברים, זיכרון ואקטואליה
בעיצומו של שבוע הזיכרון הלאומי שלנו, מדינת ישראל מתמודדת עם סחרור מלחמתי תורן, עם מי שעדין לא מוכנים לקבל את מציאות קיומה כעובדה מוגמרת. ארגוני
האם הבנות גיבורות?!
בעין חינוכית מספר 38, כ”ד בשבט תשס”ח כעת, לאחר שב”ה שבו הבנות לגבולן ולביתן, ניתן לדון בנחת בפרשה. בכותרת דברינו שאלנו: ‘האם הבנות גיבורות?’ תשובתי
הרכבת קואליציה כביטוי למסורת ישראל
ל”שקר” יש כל מיני הופעות. לעיתים הוא מופיע באמצעות אמירת דברים שאינם תואמים את המציאות, לעיתים הוא מתפרש כהפרת הבטחה ולעיתים כזניחה של עיקרון ערכי
האם אנחנו גזענים?
מדינת ישראל קלטה במשך השנים גל אחר גל של אנשים שהתכנסו מארבע כנפות תבל ובקשו לבוא בשעריה. האופן המיידי בו אנו חושבים אודות גלים אלו
עליית יהודי אתיופיה – המר והמתוק
מאמר מתוך ידיעון יום ירושלים, עליית יהודי אתיופיה בשנת 2013 נקבע יום ירושלים כתאריך הציון לזכרם של עולי אתיופיה שלא זכו לעלות לארץ. מדוע דווקא
גזענות? לא בבית ספרינו
קשה לדבר על יחסה של היהדות לגזענות. הבחנה על בסיס קבוצתי היא תופעה עתיקה מאוד, אולם רעיון הגזענות, קרי ההבחנה על בסיס קטגוריות גזעיות, היא
מכתב הרבנים – היבטים הגותיים וחינוכיים
לכבוד יום זכויות האדם הבינלאומי שחל ב-13.12.2010 פרסם המפמ”ר על הוראת האזרחות מכתב ובו נכתבו, בין היתר, הדברים הבאים: “עניין מטלטל אחר, הוא פרסום גילוי
מחאת יהודי אתיופיה 2019: בין ברית גורל לברית ייעוד
מהן התמונות שתיצרבנה בזיכרון הלאומי ממחאת האתיופים האחרונה? – כנראה בעיקר עימותים של בני העדה עם כוחות המשטרה. אולם מי הם שחקני המשנה במאבק הזה,
האם סיוע הומניטרי בינלאומי הוא מצוה?
בשנה החולפת אירעו מספר אסונות הומניטריים, נמנה רק מקצתם. בינואר האחרון קרס סכר מרכזי בברזיל וגרם למותם של כמעט מאתיים אנשים על ידי הצפות ומפולות
על ביקורת ואהבה
“האהבה הגדולה, שאנחנו אוהבים את אומתנו, לא תסמא את עינינו מלבקר את כל מומיה, אבל הננו מוצאים את עצמיותה, גם אחרי הביקורת היותר חופשית, נקיה
האם נאפשר לאנטישמיות לעצב את מי שאנחנו? בעקבות הטבח בבית הכנסת בפיטסבורג
תשע”ט הוכיחה סופית שהאנטישמיות כאן ולא הולכת לשום מקום. לא מדובר באנטישמיות מוסלמית, לא מדובר באנטישמיות המופנית כלפי מדינת ישראל, אלא באנטישמיות הישנה הבוקעת מפיהם
“ופחד ורחב לבבך”- שנת תשע”ט והמתגייר המאה אלף במדינת ישראל
מעולם לא הצטרפו לעם היהודי אנשים רבים כל כך בזמן קצר כל כך כמו בדור האחרון. בשנת תשע”ט, הצטרף לעם ישראל הגר המאה אלף בתולדות
לא קלה היא הדרך – אבל בהחלט אפשרית
מתוך ידיעון- מגילת העצמאות בין טקסט למציאות האם ניתן היה לנסח את המגילה באופן שתשאיר בידינו משנה סדורה ועקבית? כפי הנראה לא. ראשית, הפערים
הדור קיבלוה- על הסכמות לאומיות ומסמכים מכונני זהות
מתוך ידיעון- מגילת העצמאות בין טקסט למציאות מגילת העצמאות וההתייחסויות הישראליות השונות אליה מייצרות מפגש מרתק בין טקסט ומציאות הנתונה בשינוי. מהן גבולות הפרשנות? על
מי את מגילת העצמאות?
מתוך ידיעון- מגילת העצמאות בין טקסט למציאות אנו מקבלים כמובן מאליו את טקס ההכרזה בהובלת בן-גוריון כנקודת ההתחלה של מדינת ישראל. אולם האם זוהי האפשרות
הכרזת העצמאות כהזמנה לשיח
מתוך ידיעון- מגילת העצמאות בין טקסט למציאות כיצד ניתן לקיים מדינה – להקים מוסדות שלטון, לקבל החלטות תקציביות, לצאת לקרב או לחתום על בריתות שלום,
מאי חנוכה?
“מאי חנוכה? דתנו רבנן בכ”ה בכסליו ימי חנוכה שמונה הם, שאין להתענות ולא להספיד בהם (מתורגם), שכשנכנסו יוונים להיכל טמאו כל השמנים שבהיכל, וכשגברה מלכות
מנגנוני שינוי: כלים חיצוניים – שיח פנימי
אחת לכמה זמן מתפרסמות תמונות המתעדות את חייהם של שבטים נידחים – מאפריקה, אסיה או סיביר, כאלה שיד הזמן לא נגעה בהם, המתנהלים על פי
נשים דתיות כמיעוט סוציולוגי – בין מערכת המשפט והקהילה
מהי האסוציאציה הראשונה למילה מיעוטים? מן הסתם, ברירת המחדל שעולה לנו לראש עומדת בזיקה לקבוצת אנשים שייצוגה המספרי בחברה הכללית קטן. מן הבחינה הזאת המילה
תודעת עבד
המודעות לקושי המנטלי המלווה את האדם המשועבד, בין אם מול תוקף או משעבד אכזר ובין אם במעבר משלב אחד למשנהו בחיים שלנו, הינו שלב הכרחי
חירות של עבדים, עבדות של בני חורין
עבדות מצרים, מזכירה לנו שהיינו עבדים. שביתת שבת, מזכירה לנו שאנו בני חורין שותפים. ליל הסדר כונס אליו את האפשרות בזמן, לחוות את שני הדברים
קרבן פסח – סמל ללידתו של עם
קרבן הפסח מכונן את הזהות הלאומית שלנו ומסמל את חידוש הברית הקולקטיבית של עם ישראל. מהות זו באה לידי ביטוי בפרטיו המיוחדים, וכן בהתייחסות ליוצאים
כשמעשי ידיו טובעים בים
מחשבות על סולידריות אנושית בימי משבר הקורונה, לקראת חג הפסח סיפור יציאת מצרים ונוסח ההגדה של פסח נעים בין שני קטבים נפשיים ומוסריים. בקוטב הגלוי:
“כל דכפין ייתי ויכול” – גרסת תש”ף
חג הפסח הנוכחי הוליד עוני מסוג חדש, שאיננו רעב למצות או צמא ליין, אלא הבדידות ולצידה החרדה מפני הבאות. האם נוכל להזמין “עניים” מסוגים חדשים
על יום הזיכרון, קול הצפירה וקול השופר
הצפירה- חוקות הגויים, טקס ישראלי חילוני או רגע נשגב של אחדות ככל ישראלית? הבריטים- ככל הנראה הראשונים שהנהיגו צפירת זיכרון. היה זה בתום מלחמת העולם
עיתונות ונבואה: על דמיון ועל אחריות
“לא פעם הכוח והעוצמה שיש לנו ביד גדולים מאלה של חבר כנסת שיושב בבית המחוקקים”, דברים אלה כותב העיתונאי קלמן ליבסקינד שעה שהוא קורא לחבריו