מבוא למורה :
מטרות:
1. ללמוד על מוסד הכנסת ככלי דמוקרטי לקידום שינויים חברתיים.
2. לשפר את היחס לכנסת ואת תדמיתה בעיני התלמידים.
3. לבחון את הקשר בין יהדות לבין דמוקרטיה בעיני חברי הכנסת.
הכנסת חוגגת מדי שנה את יום היווסדה בט”ו בשבט, שהוא גם ראש השנה לאילנות. יום זה משמעותי מבחינת ההלכות הקשורות לגידולי ארץ ישראל ונוהגים לציין אותו בנטיעת עצים. יש קשר מובהק בין ט”ו בשבט כְּיום המסמל נטיעה, צמיחה והתחדשות, לבין יום חגה של הכנסת, מקום שבו נחקקים חוקי המדינה ונזרעים השתילים לחברה טובה צודקת.
לכנסת, שהיא אחד הכלים המשמעותיים והמשפיעים ביותר בחברה הדמוקרטית, יש היכולת לתקן עוולות ומצבים בעייתיים באמצעות חקיקה ותקצוב נושאים ראויים וערכים שיש לקדמם. בפעילות זו כלולים ערכים ועקרונות כגון: שקיפות, זכות הציבור לדעת, חופש המידע ואחריות אזרחית. מטרתנו להראות שאפשר לשנות, להצמיח ולתקן, אם נשכיל להשתמש בכלים הדמוקרטיים ולקדם רעיונות מעשיים במדינה בנחישות ובעקביות, כפי שעושים באומץ נבחרי הציבור בכנסת.
מערך השיעור:
שיעור רגיל | אתגרים / השוני בשיעור מקוון | תוספות / התאמה לשיעור מקוון |
מהלך הפעילות:
1. דיון פתיחה במליאת הכיתה המורים יקריאו את הפתיחה שבמבוא הערכה, וישאלו: ● מה אתם יודעים על הכנסת? מה עושים שם? האם ולמה היא חשובה? ● האם ידוע לכם מה עשו חברי הכנסת בשנה האחרונה לטובת אזרחי המדינה? ● למה אתם מצפים מהכנסת ומחבריה? |
לתלמידים יש גירויים רבים במחשב ולכן לא בטוח שכולם יקשיבו למורה מקריאה .
לא כל התלמידים משתתפים בשאלות מהסוג הזה בשיעור מקוון.
|
משחק קהוט[1] – מה אתה יודע על הכנסת?
משחק קליל ששואל שאלות לא קלות על החומר הנלמד.
סיכום – FORMS [2]: – מה אתם יודעים על הכנסת? – מה אתם מצפים מחברי הכנסת? – האם אתם מעריכים את חברי הכנסת? |
איזה שתיל שתלו חברי הכנסת?
המורים יתלו על קירות הכיתה 12 כרטיסי “שתילים של חברי הכנסת” התלמידים יתבקשו לעשות כמה משימות על גבי כל אחד מן הכרטיסים (בחט”ע) או על דף משלהם (ביסודי). א. האם ולמה השתיל חשוב? ב. באילו דרכים פועלים חברי הכנסת? ג. באילו דרכים נוספות הם יכולים לפעול לקידום השתילים שלהם (מתוך המונחון)? ד. אילו ערכים יהודיים ודמוקרטיים עולים מהשתילים של חברי הכנסת? |
כאשר מלמדים תלמידים בצורה פרונטלית, צריכים לתת להם את המידע כי הוא לא נגיש להם.
בלמידה מקוונת התלמידים יכולים לחקור בעצמם, זה הופך אותם לעצמאיים יותר ואת חווית הלמידה למעניינת יותר בגלל אפשרויות הבחירה של התלמידים. |
1. המורה מראה דרך המצגת[3] את הקשר בין טו בשבט לבין יום ההולדת של הכנסת (כמו שנכתב בהקדמה)
2. המורה מראה לתלמידים את אתר הכנסת ומסביר כיצד ניתן לראות את הפעילות הפרלמנטרית של חברי הכנסת. בנוסף כל תלמיד מקבל מונחון מושגים על הכנסת שאותם הם צריכים לדעת ולהבין. 3. המורה מחלק את הכיתה לקבוצות. כל קבוצה צריכה למצוא 2- 3 חברי כנסת ולראות מה השתיל שהוא שתל בכנסת האחרונה. כדאי לדאוג לכך שהתלמידים לא יעשו על אותם אנשים 4. המורה מייצר פדלט[4] -עם רקע של גן ובו צריכים התלמידים לשתול את השתילים של חברי הכנסת. 5.התלמידים צריכים לענות את השאלות שעל המצגת על כל שתיל של חבר כנסת אותו הם בחרו. |
. דיון מסכם
התלמידים יספרו על מה שכתבו, ויתקיים דיון על עבודת הכנסת ועל חשיבותה. |
בשיעור מקוון ניתן להראות באופן חזותי את השינוי שעבר על הכיתה בשיעור. | התלמידים יספרו על מה שכתבו.
כל קבוצה תציג את חברי הכנסת שלה ואת השתילים שהם שתלו כדי לייצר לנו חברה טובה וצודקת לשיטתם. לאחר הצגת התלמידים המורה עושה שוב את הFORMS: האם יש שינוי בתשובות? מה החשיבות של הכנסת? |
לסיום ישאלו המורים – לו הייתם חברי כנסת, מה הייתם רוצים לשתול? אילו נושאים הייתם מקדמים? | בשיעור מקוון יש צורך בדימוי חזותי , ובשיתוף. כך ניתן לשתף את כל התלמידים בכיתה | המורה משתף [5]מצגת בה יש לכל תלמיד שקופית.
כל תלמיד צריך לכתוב על עצמו כחבר כנסת -לשים תמונה ולכתוב באיזה ועדה היה רוצה להיות חבר? באיזו שדולה? מהפעילות הציבורית אותה היה רוצה לעשות? ואילו חוקים היה רוצה להעביר? כדי לסכם את זה יש כמה אפשרויות: 1. ניתן לעבור על כך במליאה. 2. ניתן לבקש מכל תלמיד לעבור על 4/5 תלמידים ולהגיב תגובה חיובית בעלת משמעות וספציפית על מה שכתב (אי אפשר לכתוב למשל: זה ממש יפה. – צריך לכתוב גם למה?) חשוב לקבוע כללים כך שלכל התלמידים יהיו תגובות – למשל : לא כותבים יותר מ2 תגובות לתלמיד. או לא כותבים תגובות לתלמידים שיש להם תגובה לפני מישהו שאין לו. [כך אנחנו מלמדים אותם לקרוא רעיונות של אחרים ולפרגן וגם לשים לב לכולם] |
שלחו את הרעיונות שהעלו התלמידים לכאן, ונפרסם אותם לחברי הכנסת ובאתר יסודות. | אחד היתרונות של שיעור מקוון הוא שניתן ללמד את הילדים עצמאות. | אם יש זמן ורצון ניתן לדון ברעיונות השונים , ואם יש רעיונות טובים להראות לתלמידים כיצד אפשר לשלוח את הרעיונות לחבר הכנסת המתאים. וכיצד כותבים מכתב מעין זה.
אפשר לעשות זאת כשיעור נפרד. כל מכתב שנשלח או רעיון נשמח לפרסם גם באתר יסודות . |
[1] מצורף במצגת
[2] מצורף בקישור כאן שאלון FORMS שאותו אפשר לשלוח לתלמידים, כדי להשתמש בו באופן פרטי אתם צריכים להעתיק אותו ולשנות לו את השם, כך הוא יהפוך להיות שלכם, ואתם אלו שתראו את תוצאות התלמידים.
מי שלא יודע כיצד עושים זאת יכול לראות את הסרטון הקצר הזה: סרטון המסביר איך לשלוח שאלון FORMS .
[3] מצורף
[4] מי שלא יודע איך עושים לוח פדלט, ניתן לראות בקישור כאן
[5] מצגת השקופיות לדוגמה מצורפת בקישור כאן