מערך שיעור ליום ירושלים: הבחירה בירושלים לעיר בירה – דוד ודוד
אוכלוסיית יעד – חטיבות ביניים, כיתות ז-ט
לב השיעור: הבחירה בירושלים כעיר בירה – הן של דוד המלך, הן של דוד בן גוריון – אינה
מובנת מאליה ונולדה מהעדפה של ערך ממלכתי על פני שיקולים כלכליים או ביטחוניים
מהלך השיעור
פתיחה: היום, לכבודה של ירושלים, נלמד על בחירתה לשמש עיר הבירה – של ממלכת ישראל בתקופת התנך ושל מדינת ישראל כיום. שני המנהיגים שבחרו בה ענו לאותו שם – דוד. אנו נגלה שזה לא המכנה המשותף היחיד ביניהם.
נתחיל בסיעור מוחות בכיתה: כיצד נקבע מיקום של עיר חשובה? כדי שעיר תהיה גדולה
ומבוססת – מה היא צריכה?
לאסוף את התשובות ולכתוב על הלוח. להתקבע על ארבעה מאפיינים – דרך, מים, הגנה,
חקלאות.
הסבר בעל-פה, תוך כדי איסוף התשובות:
דרך – עיר צריכה להיות קרובה לדרכים ראשיות, לצורך מסחר (לתת דוגמה מבירות אירופה שיושבות לרוב על גדות נהר חשוב); אפשר לציין גם את ערי המקרא הכנעניות בארץ – חצור,מגידו, בית שאן – שישבו על דרך הים
מים – עיר צריכה לשבת על מקור מים קבוע ואיכותי, רצוי נהר, לצורך שתייה וחקלאות
הגנה – עיר צריכה להיות מבוצרת, רצוי בביצור טבעי – יתרון טופוגרפי, מכשול בלתי עביר
עורף חקלאי/כלכלי – עיר צריכה עורף חקלאי איתן שישמש אותה בעיתות חירום ובשגרה.רצוי שיהיו מסביבה עמקים פוריים.
עבודה בקבוצות – חלוקה ל- 4 קבוצות עבודה, לפי הקריטריונים הללו; ניתן גם לחלק ל – 8, כדי לוודא שכל התלמידים.ות ישתתפו.
כל קבוצה תעמוד על הנתונים של ירושלים, הן בתקופת המקרא הן בתום מלחמת העצמאות,ותקבע האם ירושלים עומדת בקריטריונים של עיר חשובה או עיר בירה
הכרטיסיה שתקבל תכלול קטעי מידע ושאלות עליהם
כל קבוצה תציג את תוצריה מול כל הכיתה, ותיתן לירושלים ציון מ 1- עד 10 עדכמה היא עומדת בקריטריון שבחנה. הציונים מן הסתם יהיו סביב 5-4 , לכל היותר. מורים. קבוצות שירצו להעמיק את השלב הזה, יוכלו להשוות לשתי ערים אחרות, אחת בתקופת המקרא (נניח: מגידו) ואחת בתקופתנו (מן הסתם תל אביב).
שאלה לדיון – אם כן, למה בחר דוד בירושלים לעיר בירתו?
לאחר איסוף של תשובות למיניהן ומתן תגובות עליהן, נקרא קטע מקור אחד על דוד המלך וקטע מקור אחד על דוד בן גוריון – הקטעים מופיעים בנספח. בכיתות גבוהות יותר ראוי לתת יותר רקע על שתי התקופות – הן על החיכוך בין בנימין ליהודה בספר שמואל, הן על ההיגיון לבחור בתל אביב כעיר בירה, ולו באופן זמני, בתש”ח
סיכום השיעור: אכן ירושלים אינה עומדת בקריטריונים די בסיסיים והנתונים הטבעיים
שלה אינם מתאימים לעיר בירה משגשגת. הבחירה בירושלים היא בחירה בערך ממלכתי
– אצל דוד המלך זוהי הבחירה באחדות ישראל, ואצל בן גוריון זו הבחירה של מיזוג הישן
והחדש, ההווה עם העבר.
**נספחים מופעים בקובץ מערך השיעור**