fbpx

פערים כלכלים – חברתיים

מערך שיעור

פערים כלכלים – חברתיים

מטרות:

1. הנכחה של מציאות של פערים כלכלים חברתיים וההשפעה שלהם על התנהלות של התלמידים בחיי היום יום.
2. ידע: המשגה – סולידריות, דילמה,
3. מיומנות: יכולת לקיים דיון סביב דילמה.

מהלך השיעור:

שלב א’

הקרנת קטעים מהסרט מקובלות

דקות לצפייה:

1:50-9:44
10:34-11:53

משימות צפייה לסרט:
א. ניתן לעצור את הסרט במספר מקומות ולבקש מהתלמידים להמשיך את העלילה. התלמידים ימשיכו את העלילה בשני מישורים. מישור המצוי ורצוי.
(מה הייתי רוצה שהגיבורה תעשה ומה אני חושב שהיא תעשה בפועל)

נקודות לעצירה:
דקה 6:42
דקה 9:22

ב. איזה רגש מעלה בך הסרט? מה בסרט גורם לך חוסר נוחות?

שלב ב’

משימה פותחת-
התלמידים יצרו עוגה משוערת של חלוקת הדירוג סוציו- אוקונומי בישראל. (עשירים, מעמד ביניים ועניים) *מצורף בנספח

שלב ג’

דיון בקבוצות קטנות
יחולקו המקרים הבאים *מצורפות ככרטיסים בנספח:

ליאור הוא הילד הכי עשיר בבית הספר, כל בוקר הנהג הפרטי של הוריו מקפיץ אותו לבית הספר בדרך הוא חולף על פני תלמידים רבים שהולכים בכל מזג אויר כחצי שעה מביתם לבית – הספר.

גילתם שהחבר הכי טוב שלכם לא יוצא לטיול כי אין לו כסף.

אוספים כסף למסיבת סוף שנה. גילתם שרוני לא מתכוונת להשתתף ולהביא כסף. בכיתה כולם מאוד כועסים על רוני. אתם הייתם אצלה כמה פעמים השנה וראיתם שהיא חיה בדלות. אתם מניחים שהסיבה לכך שהיא לא רוצה להשתתף היא דמי ההשתתפות במסיבה.

גילי ויותם חברים טובים. שניהם מתקשים מאוד במתמטיקה. הוריה של גילי ממנים לה שלושה שיעורים פרטיים בשבוע, ואילו יותם לא מקבל שיעורים פרטיים כלל כי הוריו אינם מסוגלים לממן הוצאה כה יקרה. יותם עובד כל יום באולם במלצרות כדי לממן לעצמו שיעור פרטי. הוא הולך לישון מאוחר ואינו מספיק להכין שיעורי בית וללמוד למבחנים.

דיון בקבוצות- מה הייתם עושים? מהם צדדי הדילמה במקרה? כיצד הייתם פותרים? מסייעים? האם נכון להתערב?
במליאה- כל קבוצה תציג בקצרה את המקרה שלה והצעה לפתרון
דיון במליאה- מה הדילמה המרכזית הנוכחת בסרט ובמקרים שדנתם בהם.

 

שלב ד

לימוד מונחה *מצורף בנספח

סיפור ראשון:
תנו רבנן … אשר יחסר לו- אפילו סוס לרכוב עליו ועבד לרוץ לפניו. אמרו עליו על הלל הזקן שלקח לעני בן טובים אחד סוס לרכוב עליו ועבד לרוץ לפניו פעם אחת לא מצא עבד לרוץ לפניו ורץ (הלל ) לפניו שלשה מיליון.

שאלות לדיון:
הלל מציב סטנדרט לפיו הצדקה והסיוע מידתיים. אם אדם היה עשיר. צריך לסייע לו לשוב לעושרו.
האם אתם מסכמים עם מעשיו של הלל?

 

סיפור שני:
פעם בא איש עני לרבי נחמיה אמר לו מה אתה אוכל בדרך כלל? אמר העני בבשר שמן ויין ישן. אמר לו רבי נחמיה רצונך שתגלגל עמי בעדשים גלגל עמו בעדשים ומת כיון שלא היה רגיל באוכל פשוט. אמר אוי לו לזה שהרגו נחמיה אמרו אוי לזה שהרגו רבי נחמיה. אלא הוא זה שהרגיל עצמו בפינוקים, וכיון שהיה רגיל בפינוק, האוכל הפשוט גרם לו למות.

שאלות לדיון:
רבי נחמיה מציב סטנדרט שונה. יש ביקרות בדבריו.
מה ניתן ללמוד על תפיסת העולם של ר’ נחמיה מהסיפור?
עם איזה סיפור אתם מזדהים יותר?

נסו לחשוב על המקרה שדנתם בו בתחילת השיעור? כיצד הכרעתם? כהלל הזקן או כרבי נחמיה?

 

שלב ה’

משימה בזוגות
משימה לתלמידים בזוגות – כל תלמיד יספר לחברו על מקרה שבו התמודד עם פער כלכלי חברתי (יכול להיות משני הכיוונים).
חשוב- המורה ייתן דוגמא כדי שהמשימה תהיה נהירה.
דוגמא: חבר הגיע לבית שלי ואמר: “איזה בית קטן”, או מה? אין לך איפון 7?
סבב-שיקוף: התלמידים שירצו בכך יספרו את הסיפור של החבר. החבר יתקן או יוסיף.

 

דעתך חשובה לנו נשמח לשמוע אותך:

דילוג לתוכן