fbpx

כבקרת רועה עדרו – על מנהיגות ומונהגים

מערך שיעור

כבקרת רועה עדרו – על מנהיגות ומונהגים

מתוך ידיעון כבקרת רועה עדרו – על מנהיגות ומונהגים

 

רקע למורה:

אנו חיים בתקופה בה ניתן לזהות בעולם בכלל ובישראל בפרט משבר מנהיגות מתמשך. ממשלות מתחלפות, ביקורת חריפה של הציבור ביחס לנבחריו וחוסר יציבות שלטונית מעוררים את השאלה כיצד נוצרת מנהיגות משמעותית ויותר מכך איך בכלל ניתן למדוד את מושג המנהיגות.
בשיעור הקרוב נבקש לדון באתגר המנהיגות. נגדיר סוגים שונים של מנהיגות, נצעד בעקבותיו של משה רבנו מתוך רצון ללמוד מדמותו ונשאל מה תפקידנו כאזרחים וכציבור המקבל על עצמו מנהיגות מסוגים שונים.

 

פתיחה:

נעשה סבב בכיתה ונבקש מכל תלמיד/ה שם של דמות שהיא בעיניהם דוגמא למנהיגות טובה.
את כלל השמות שהכיתה הביאה נכתוב על הלוח.

• מה הופך אדם למנהיג?

 

שלב א’ – למידה

נחלק את הכיתה ל-3 קבוצות, כל אחת מהן תקבל הגדרה של סוג מנהיגות אחר[1], כל קבוצה תתבקש ללמוד יחד את הדברים ולאחר מכן להציג לכיתה את סוג המנהיגות עליו היא למדה [למורה: סוגי המנהיגויות מבוססות על מאמרו של ובר “הטיפוסים של סמכות ותיאום מחייב”, סיכום של דבריו ניתן למצוא כאן].
לאחר הלמידה המשותפת נבקש מהכיתה לחלק את השמות שכתבו קודם על הלוח ל-3 קבוצות בהתאם לסוגי המנהיגות עליהם למדו כעת:

מנהיגות רציונאלית – היא בעצם מנהיגות המבוססת על ה”סמכות החוקית”. כלומר סמכות ההנהגה והשררה מוקנית מתוקף החוק המעניק להם את הסמכות לפקח, להחליט על מדיניות ולהוציאה אל הפועל. התוקף החוקי הוא זה המקנה את הסמכות. ברגע שעמד מועמד בקטגוריות שהחוק מחייב על מנת להתמנות לשררה – מקבל המנהיג את סמכויותיו. אותו חוק עשוי להסיר את הסמכויות מהמנהיג מתוקף תנאים וכללים שבמידה ויחולו – יפקיעו מהמנהיג את סמכויותיו באחת. בהקשר זה יש לחדד שמנהיגות רציונלית – חוקתית איננה אישית. החובה לציית למשטר היא מתוקף החוק, והמנהיג (מפעיל הסמכות בפועל) נעשה מנהיג באופן פורמלי – כלומר הסמכות להפעלת סמכויות המשטר נאצלת אליו מתוקף התקיימותם של תנאים חוקיים.

מנהיגות כריזמאטית – זו מנהיגות ששואבת את הלגיטימיות שלה מאישיותו של המנהיג עצמו. הלגיטימיות של המנהיג צומחת מתוך מפגש עם כשרונותיו, הישגיו, פעולותיו ועם יכולתו לשווק אותם לציבור. כך כותב מקס וובר: “במקרה של סמכות כריזמטית, מצייתים למנהיג בעל הסגולה הכריזמטית באשר הוא, וזאת מכוח אמון אישי בו ובהתגלות שלו, בגבורתו או בסגולותיו המופתיות…”. מנהיג כזה הוא מנהיג שנתפס כמי שניחן בסגולות פנומנאליות החורגות מטבע אדם רגיל, לדוגמא: יכולות אסטרטגיות, ניתוח וחשיבה היוצאות מגדר הרגיל. הלגיטימיות למנהיגות זו נובעת באופן ישיר מאמון באדם המסוים הזה שהוכיח את יכולותיו המופלאות.

מנהיגות מסורתית – מנהיגות זאת יושבת על קדושתה ועליוניותה של מסורת משכבר הימים והיא מכירה בלגיטימיות של אלו המפעילים את הסמכות על פי המסורת. כלומר, ההנהגה מקבלת את תוקף הסמכות שלה מתוך האמונה וההכרה בכך שהנהגה זו נאמנה למסורת המקודשת. כאן קורה דבר מעניין נוסף, ישנה הכרה או אמונה בכך שהמנהגים הללו נאמנים באופן מוחלט למסורת, כך שמתחדדת התפיסה המזהה בין המסורת לבין ההנהגה. לפיכך הנאמנות להנהגה עוברת להיות אישית: “ככל שאני נאמן להנהגה המסורתית כך אני נאמן למסורת עצמה”.

• באיזה סגנון הנהגה משתמשים רוב המנהיגים אותם ציינו?
• מה ניתן ללמוד מהתוצאות על סוג המנהיגות שאנחנו כציבור רוצים?

 

שלב ב’ – דמותו של משה

• באיזה סוג מנהיגות השתמש לדעתך משה רבנו?

לאחר איסוף של כמה תשובות מהכיתה נציג פסוקים ומאמרי חז”ל שנוגעים למשה רבנו וניתן לכיתה את ההזדמנות לומר איזה סוג מנהיגות אמירה כזו מבטאת ולמה [לא חייבים כמובן להתייחס לכל הדוגמאות ובהתאם לזמן ולמקום להשתמש גם בחלקן. למורה: מגוון האמירות השונות מבקשות לתאר את משה כמנהיג יוצא דופן אשר הצליח להכיל בתוכו סוגי מנהיגות שונים ומגוונים].

1. “אֶת הַדָּבָר הַקָּשֶׁה יְבִיאוּן אֶל מֹשֶׁה וְכָל הַדָּבָר הַקָּטֹן יִשְׁפּוּטוּ הֵם”
2. “כיצד סדר משנה משה למד מפי הגבורה נכנס אהרן ושנה לו משה פירקו נסתלק אהרן וישב לשמאל משה נכנסו בניו ושנה להן משה פירקן נסתלקו בניו אלעזר ישב לימין משה ואיתמר לשמאל אהרן רבי יהודה אומר לעולם אהרן לימין משה חוזר נכנסו זקנים ושנה להן משה פירקן נסתלקו זקנים נכנסו כל העם ושנה להן משה פירקן נמצאו ביד אהרן ארבעה ביד בניו שלשה וביד הזקנים שנים וביד כל העם אחד נסתלק משה ושנה להן אהרן פירקו נסתלק אהרן שנו להן בניו פירקן נסתלקו בניו שנו להן זקנים פירקן נמצא ביד הכל ארבעה”
3. “כֹּל אֲשֶׁר-צִוִּיתָנוּ נַעֲשֶׂה, וְאֶל-כָּל-אֲשֶׁר תִּשְׁלָחֵנוּ נֵלֵךְ. כְּכֹל אֲשֶׁר-שָׁמַעְנוּ אֶל-מֹשֶׁה, כֵּן נִשְׁמַע אֵלֶיךָ”
4. ”אמר (הקב”ה): אדם שעתיד להיות בסוף כמה דורות, ועקיבא בן יוסף שמו, עתיד לדרוש על כל קוץ וקוץ תלי-תלים של הלכות. אמר לפניו: ריבונו של עולם, הראהו לי! אמר לו: חזור לאחוריך. הלך וישב לסוף שמונה עשר שורות, לא היה יודע מה הם אומרים. תשש כוחו. כיון שהגיעו לדבר אחד, אמרו לו תלמידיו: רבי, מניין לך? אמר להם: הלכה למשה מסיני! נתיישבה דעתו”
5. “מֹשֶׁה קִבֵּל תּוֹרָה מִסִּינַי, וּמְסָרָהּ לִיהוֹשֻׁעַ, וִיהוֹשֻׁעַ לִזְקֵנִים,וּזְקֵנִים לִנְבִיאִים, וּנְבִיאִים מְסָרוּהָ לְאַנְשֵׁי כְּנֶסֶת הַגְּדוֹלָה”
6. “יַעַן לֹא הֶאֱמַנְתֶּם בִּי לְהַקְדִּישֵׁנִי לְעֵינֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לָכֵן לֹא תָבִיאוּ אֶת הַקָּהָל הַזֶּה אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נָתַתִּי לָהֶם”
7. “לפי שהייתה מרים מתנבאת ואומרת: עתידה אמי שתלד בן שיושיע את ישראל, כיון שנולד משה, נתמלא כל הבית אורה”
8. “הָאִישׁ מֹשֶׁה [עָנָיו] מְאֹד מִכֹּל הָאָדָם אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה”
9. “וְלֹא קָם נָבִיא עוֹד בְּיִשְׂרָאֵל כְּמֹשֶׁה אֲשֶׁר יְדָעוֹ ה’ פָּנִים אֶל פָּנִים”
10. “וַיַּרְא הָעָם כִּי בֹשֵׁשׁ מֹשֶׁה לָרֶדֶת מִן הָהָר וַיִּקָּהֵל הָעָם עַל אַהֲרֹן וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו קוּם עֲשֵׂה לָנוּ אֱלֹהִים אֲשֶׁר יֵלְכוּ לְפָנֵינוּ כִּי זֶה מֹשֶׁה הָאִישׁ אֲשֶׁר הֶעֱלָנוּ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לֹא יָדַעְנוּ מֶה הָיָה לוֹ”

שלב ג’ – עיבוד

נציג לכיתה את הסרטון הבא על דמותו המנהיגותית של משה רבנו:

• מה הסרטון גורם לך להרגיש?
• האם התחברת למשפט מסוים אותו שמעת?
• האם ניתן לקבוע בדיוק מהו כוח המנהיגותי של משה?

נשחק יחד משחק. נחלק לכיתה את הפיוט של רבי יוסף חיים מבגדאד (הבן איש חי) על משה רבנו ונבקש מהם לסמן כמה שיותר מאפיינים של הנהגה שהם מזהים בפיוט:

חָנֵּנוּ יָהּ חָנֵּנוּ בִּזְכוּת משֶׁה רַבֵּנוּ

משֶׁה רַעְיָא מְהֵימְנָא שָׁרְתָה עָלָיו שְׁכִינָה
מֵאָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה אֲשֶׁר חַי בְּאַרְצֵנוּ

שָׂם מִצְרַיִם לְשַׁמָּה עָשָׂה בָהֶם נְקָמָה
בְּכחַֹ וְיָד רָמָה מִשָּׁם הוּא הוֹצִיאָנוּ

הוּא לַשָּׁמַיִם עָלָה נָצַח מַלְאֲכֵי מַעְלָה
הִנְחִיל לְעַם סְגֻלָּה אֶת תּוֹרַת אֱלֹהֵינוּ

חִלָּה פְּנֵי ה’ בְּעָמְדוֹ עַל הַר סִינַי
הִצִּיל אֶת עַם אֱמוּנַי הֵגֵן עַל אֲבוֹתֵינוּ

זֵכֶר צַדִּיק לִבְרָכָהּ בְּמִדַּ ת נֶצַח זָכָה
גַּם בִּכְהֻנָּה וּמְלוּכָה אֱלֹהִים עִטְּרָנוּ

קָדוֹשׁ צַדִּיק וְעָנָו הִנֵּה קָרַן עוֹר פָּנָיו
גַּם לֹא כָהֲתָה עֵינָיו לֹא נָס לֵחוֹ מִמֶּנּוּ

חָנֵּנוּ יָהּ חָנֵּנוּ בִּזְכוּת משֶׁה רַבֵּנוּ

 

שלב ד’ – סיכום

את סיכום השיעור נבקש להקדיש לתפקידנו כציבור וכאזרחים.

• מה תפקידו של ציבור אל מול המנהיגות?

למורה: ניתן להשתמש גם בסרטון כאן  שמבקש לדבר על היחס שבין ממלכתיות ואנרכיה ויכול לשמש טריגר טוב לדיון עם הכיתה ביחס לתפקיד האזרחים במדינה דמוקרטית.


[1] הקטעים מתוך ידיעון “כבקרת רועה עדרו – על מנהיגות ומונהגים” שניתן לעיין בכולו כאן.

דעתך חשובה לנו נשמח לשמוע אותך:

דילוג לתוכן