fbpx

‘מי כאן הלל?’ – על חשיבות השאלה בתהליך החינוכי

דף מקורות ללימוד

‘מי כאן הלל?’ – על חשיבות השאלה בתהליך החינוכי

דף לימוד לשבועות

העולם היהודי מלא בשאלות. החל משאלת “אייכה” ברגע שאחרי חטא אדם הראשון, דרך שאלת “מאמתי קורין את שמע” הפותחת את התורה שבע”פ ועד תרבות השו”ת של הדורות האחרונים לשאלות היה כוחה ותפקיד משמעותי בעיצוב עולם התורה כפי שאנחנו מכירים ולומדים היום.

אז מה יש בה בשאלה שהופך אותה לכלי חזק כל כך והאם יש גם שאלות שאסור לשאול? ננסה לעיין יחד בדברים מתוך לימוד של מקורות שונים.

שמות י”ג י”ד
“וְהָיָה כִּי יִשְׁאָלְךָ בִנְךָ מָחָר לֵאמֹר מַה זֹּאת וְאָמַרְתָּ אֵלָיו בְּחֹזֶק יָד הוֹצִיאָנוּ ה’ מִמִּצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים”

דברים ו’, כ’-כ”ה
“כִּי יִשְׁאָלְךָ בִנְךָ מָחָר לֵאמֹר מָה הָעֵדֹת וְהַחֻקִּים וְהַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר צִוָּה ה’ אֱלֹהֵינוּ אֶתְכֶם. וְאָמַרְתָּ לְבִנְךָ עֲבָדִים הָיִינוּ לְפַרְעֹה בְּמִצְרָיִם וַיֹּצִיאֵנוּ ה’ מִמִּצְרַיִם בְּיָד חֲזָקָה. וַיִּתֵּן ה’ אוֹתֹת וּמֹפְתִים גְּדֹלִים וְרָעִים בְּמִצְרַיִם בְּפַרְעֹה וּבְכָל בֵּיתוֹ לְעֵינֵינוּ. וְאוֹתָנוּ הוֹצִיא מִשָּׁם לְמַעַן הָבִיא אֹתָנוּ לָתֶת לָנוּ אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֵינוּ. וַיְצַוֵּנוּ ה’ לַעֲשׂוֹת אֶת כָּל הַחֻקִּים הָאֵלֶּה לְיִרְאָה אֶת ה’ אֱלֹהֵינוּ לְטוֹב לָנוּ כָּל הַיָּמִים לְחַיֹּתֵנוּ כְּהַיּוֹם הַזֶּה. וּצְדָקָה תִּהְיֶה לָּנוּ כִּי נִשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת אֶת כָּל הַמִּצְוָה הַזֹּאת לִפְנֵי ה’ אֱלֹהֵינוּ כַּאֲשֶׁר צִוָּנוּ.”

• מדוע חשוב כל כך שהבן ישאל כדי שנספר לו על יציאת מצרים?
• האם לדעתך יש הבדל אם הוא ישמע את הסיפור גם ללא ששאל?

 

**לדף הלימוד המלא לחצו על הקובץ שבעזרים משמאל.

דעתך חשובה לנו נשמח לשמוע אותך:

דילוג לתוכן