fbpx

“מחלקים את ירושלים – אבל בקטע טוב” (דב אברמסון)

מערך שיעור

“מחלקים את ירושלים – אבל בקטע טוב” (דב אברמסון)

דב אברמסון, קו 70
דב אברמסון, קו 70

 

הפעילות המוצעת מבוססת על הצעתה של בת ציון שומן ועל יצירתו של דב אברמסון ‘קו 70’. תודתנו נתונה לשניהם עבור האישור להשתמש בחומרים אותם ייצרו.

בת ציון חיברה את הפעילות עבור סטודנטים שהינם עולים חדשים ולומדים במכינה קדם אקדמית, השארנו את הדברים כהווייתם ואתם מוזמנים לעשות בהם כטוב בעיניכם.

אנו ממליצים להכיר את היצירה ‘קו 70’ בטרם תיגשו לעיין בהצעתה של בת ציון. תוכלו ללמוד אודות היצירה באמצעות הסרטון כאן

מערך שיעור- רב תרבותיות בירושלים

לקראת יום ירושלים יקבל כל סטודנט שם של ירושלים ויצטרך ללמוד וללמד בכיתה את המשמעות שלו בקצרה. כמו כן, הם יקראו מי זה דב אברמסון.
הערה: בשיעור נתייחס למספר שמות ירושלים המתאים למספר התלמידים (כ-25) ושמות כאלה שאפשר להבין ולקשר לעיצוב של אברמסון.
ביום ירושלים הסטודנטים תחילה ידברו על השם שקיבלו ולאחר מכן, יספרו על האומן.

המורה תסביר על היצירה כנ”ל, על השם שלה, על אופן העבודה: חלוקת מפת ירושלים ל-70 חלקים שווים והתאמת פריט מכל אזור ל-70 שמותיה של ירושלים. שיחה על הסלוגן של האומן: מחלקים את ירושלים בקטע טוב. לאחר מכן, תוקרן המצגת והסטודנטים יחפשו את השם שהם קיבלו. כשכל סטודנט ימצא את השם הוא יקרא איפה זה צולם וינסה להסביר את האיור של האומן בהקשר למשמעות השם. בסיום המצגת, ייערך דיון על המשמעות של היצירה: ירושלים מאוחדת, מחולקת? מדוע חלוקת ירושלים ע”י האומן היא בקטע טוב? מה לומדים מחלוקה זו? עמידה על הרב גוניות והרב תרבותיות בירושלים שבאות לידי ביטוי בשמותיה הרבים אך גם במגוון שכונותיה ואתריה. [1]

הסבר על היצירה קו 70

לאחר מכן נצפה פעמיים בסרטון: איך מסבירים את ירושלים? של יונתן בלומנפלד פואטרי סלאם.

בצפייה הראשונה המורה תשאל לפני הצפייה (תכתוב על הלוח את השאלה) :
מה הקושי של האומן? אילו מילים מסבירות את ירושלים לפי האומן בסרטון?
המורה תרשום על הלוח את דברי התלמידים ותוסיף אם צריך דברים שלא נאמרו.

הרשימה שתהיה על הלוח תכלול את המילים והביטויים הבאים:
• פחזנית לאדם סוכרתי
• שירה
• צבעים: ירוק
• הבעות פנים
• זוג עיניים עצומות ופה פעור: שלווה, תפילה, חורבן, אלוהים, אדם מת
• אמת
• מוות
• יהודים וערבים
• עיר ובליבה חומה
• עיר חמה
• חור שחור
• כולנו את ואת אני

בצפייה השנייה המורה תשאל שוב מה מרגיש האומן לגבי ירושלים כשהוא אומר את המילים והביטויים שנאספו ונרשמו על הלוח.
לסיכום, המורה תקריא את שירו של יהודה עמיחי ותסביר אותו (מה מבטא כל שם של ירושלים בשיר?):

“העִיר מְשַׂחֶקֶת מַחֳבוֹאִים בֵּין שְׁמוֹתֶיהָ /
יְרוּשָׁלַיִם, אֶל-קוּדְס, שָׁלֵם, גֶ’רוּ, יֶרוּ, /
לוֹחֶשֶׁת: יְבוּס, יְבוּס, יְבוּס, בַּחֲשֵׁכָה.”

הסטודנטים יקבלו מטלת כתיבה:
ירושלים שלי- כתבו מהי ירושלים לדעתכם? וישתמשו בתושבותיהם באוצר המילים שלמדנו. (לפחות 15 שורות)

הצעה לפעילות בעקבות השיעור:

1. מטרות תהליך הלמידה: גילוי פן חדש על ירושלים. עבודה בזוגות שאין להם אותה שפת אם, במטרה “לחייב” אותם לדבר בעברית.
2. תוצרי התהליך/פעילות: מצגת שיתופית הכוללת צילומים ו/או סרטונים קצרים בנושא ירושלים ופרשנות על כך.
3. ערך מוסף לסטודנטים: היכרות דרך הרגליים והעיניים עם העיר ירושלים. עידוד סקרנות ויצירתיות אצל הסטודנטים לגבי ירושלים. למידה בעזרת טלפון נייד- לצלם תמונה, לצלם סרטון ובעזרת מחשב- כתיבה במצגת שיתופית. היכרות עם סטודנט נוסף מתרבות אחרת. גיבוש כיתתי.
4. מבנה הפעילות: לאחר תהליך הלמידה הנ”ל על קו 70 שנעשה בכיתה הסטודנטים יקבלו מטלה מחוץ לכותלי הכיתה. כל זוג סטודנטים (רצוי ששפת אימם תהיה שונה) יצא מהמכללה ויחפש יעד לצילום שיבטא את ירושלים בעיניהם. מכללת הדסה נמצאת במרכז העיר ולכן האפשרויות רבות ומעניינות: רח’ יפו, רח’ נביאים, רח’ בן יהודה (המדרחוב), מגרש הרוסים, מתחם העירייה, העיר העתיקה, מחנה יהודה ועוד.
הסטודנטים יכולים לצלם כמעט כל דבר: אנשים, חפצים, טבע, סמלים ועוד. הם יכולים לצלם תמונה או לצלם סרטון קצר
(עד 10 שניות).
לאחר מכן, כל זוג ייתן שם לצילום ו/או לסרטון וייתן פרשנות משלהם לגבי ירושלים. מהי ירושלים בעיניהם.
המורה תדגיש כי הסלוגן של האומן אברמסון ביצירתו: לחלק את ירושלים אבל בקטע טוב יתבטא גם בעבודה השיתופית של הסטודנטים. מצד אחד לכל זוג יש הצילום/הסרטון המיוחד שלו וכך ירושלים “מחולקת” אבל בעצם הפעילות שלהם יחד והכתיבה במצגת שיתופית “מאחדות” את ירושלים בקטע טוב ומראות חלקים שונים ומעניינים של אותה העיר.
5. תפקיד המורה: המורה תסביר את המטלה, תכוון ותנחה גם מחוץ לכיתה אם יהיה צורך בכך. המורה תכין מצגת שיתופית שבה יהיו הפריטים הבאים:
שם היצירה:
שם היוצרים/הסטודנטים:
היצירה (תמונה/סרטון):
פרשנות:
המורה תראה את המצגת השיתופית בכיתה (הסטודנטים יוכלו בעצמם לקרוא מה הכינו חבריהם לכיתה) והסטודנטים יציגו את השקופית שלהם ויקבלו מחיאות כפיים מחבריהם לכיתה.
6. תפקיד הסטודנטים: לבחור אזור כרצונם, לצלם (צילום ו/או סרטון), לתת שם ופרשנות ליצירה שלהם. הסטודנטים ייכנסו למצגת השיתופית שהמורה הכינה וישלימו את הפריטים. כך, עם הוספת כל “חלק” של ירושלים, “תאוחד” העיר בקטע טוב.
7. הרחבה: במסיבת הסיום תוקרן המצגת השיתופית לעיני האורחים ולעיני סטודנטים מכיתות אחרות.

 


[1] כדאי להזכיר בכיתה כי בנסיעה בקו הרכבת מפסגת זאב עד הר הרצל נפרשים מול הנוסע רב התרבותיות בעיר, שכונותיה ותושביה השונים.

דעתך חשובה לנו נשמח לשמוע אותך:

דילוג לתוכן