איך נתכונן כמשפחה למועד המיוחד של בר מצווה או בת מצווה?
כדי לתת מענה מדויק לשאלה הזו, המעסיקה משפחות רבות, פיתחנו ב”יסודות” את הנני : ערכת לימוד חווייתית עבור בנות ובני מצווה, הוריהם ובני משפחתם.
הנני מאפשרת לקיים דיון משפחתי מעמיק וחווייתי בסוגיות קהילתיות, אישיות וערכיות כאחד. הלימוד מיועד להיעשות במתכונת של שיח ובגובה העיניים, תוך העברת מסר שיתופי, המזמין את הצעירים לצעוד לאט ובטוח לעבר חייהם כבוגרים שותפים ואחראים.
יש כאן עיסוק בדרך מקורית בסוגיות המעסיקות נערות ונערים בפתח גיל ההתבגרות, שבו המתבגרים מתחילים לפתח מודעות לעצמם ולסובבים אותם, ומנסים לפלס את דרכם בין שלל הרעיונות, הערכים והמסרים המצויים סביב. היכולת לפתח אישיות מודעת ומובחנת לצד מודעות ואחריות חברתית אינה מובנת מאליה, הנני מסייעת במשימה הזו.
העיסוק בשאלות של זהות והגדרה עצמית הוא אחד השלבים הבסיסיים בתהליך ההתבגרות, ולכן חשוב לתת למתבגרים כלים ורעיונות שיסייעו להם להגדיר מיהם, מהי הייחודיות שלהם בעולם, ומתוך כך לבחור את הבחירות הנכונות והמתאימות להם ביותר. היחידה מקיפה את הנושא מנקודות מבט שונות, ומאפשרת למתבגר לברר את האני הפנימי שלו, להבחין בינו לבין המאפיינים החיצוניים שלו, ולבנות מתוך כך את הזהות הייחודית לו – שהופכת אותו לאדם שהוא רוצה להיות.
האדם הוא יצור חברתי. המעגלים שאליהם אנו משתייכים, מבחירה או באופן טבעי, משפיעים על זהותנו ועל יחסינו עם הסביבה: החל ממשפחה וכלה בחברים ובמכרים. היחידה מציפה שאלות שונות הנוגעות לבחירות החברתיות של האדם, ומאפשרת למתבגרים להיות ערים ומודעים ליחסיהם עם מעגלי השייכות הקרובים והרחוקים שלהם ולמשמעויות הנגזרות מכך. היחידה מציפה שאלות של ערכים ובחירה אישית, ומקדמת את המתבגרים צעד נוסף במסע לבירור זהותם ושייכותם.
הכבוד לכל אדם הינו ערך יסוד יהודי, מתוקף היות האדם בצלם. כחלק מתהליך ההתבגרות, הופכים המתבגרים להיות מודעים יותר לנוכחותם בחברה, על משמעויותיה השונות: מעמד, מראה, זכויות וחובות. התהליך כרוך בערנות המתעוררת כלפי תכתיבים חברתיים, עיסוק חיצוני ורצון לזכות בהכרה ובכבוד. היחידה מכוונת את המתבגרים לעסוק בערכים הנגזרים מהשיח שלהם עם עצמם ועם הסביבה, ומאפשרת להם להבין את המושג “כבוד” באופן רחב ועמוק יותר.
גיל מצוות הוא למעשה תחילתו של תהליך הכניסה לחברה הבוגרת. ראשיתה של האחריות היא הבנה כי כל אדם אחראי על עצמו ומתוך כך גם על סביבתו, והמתבגרים הצעירים נדרשים להתחיל לשאת באחריות למעשיהם, ולקחת חלק פעיל בנעשה סביבם. נושא זה חדש עבורם, שכן כילדים, מרבית האחריות האמיתית למעשיהם הייתה מוטלת על ההורים. כדי שיגיעו לגיל בגרות כשהם מבינים כיצד מתקיימת חברה אנושית תקינה וייקחו חלק פעיל בנעשה סביבם, מציפה היחידה את נושא האחריות של האדם הבוגר על ביטוייה השונים.
הצורך להשתייך למשהו גדול מאיתנו הוא צורך אנושי טבעי, אך האם יש לנו יכולת לבחור לאיזו קבוצה להשתייך? במסגרת היחידה ינסו המתבגרים לענות על השאלה הזאת ולהבין את היחס שבין היחיד לחברה, ילמדו את כוחם של הציבור והקהילה באמצעות המושג היהודי “מניין” (לאו דווקא כמושג הלכתי-דתי), וישאלו את עצמם באילו מקרים צריך היחיד דווקא לפרוש מן הציבור כדי לשמור על הערכים שלו.
רשת ביטחון חברתית היא אחד הערבונות המשמעותיים ביותר לאדם. במהלך חיינו הבוגרים אנו מערבים את גורלנו בגורלם של אנשים אחרים, באמצעות קשרים והסכמים שונים. מעורבות זו כוללת בתוכה הגנות וסכנות כאחד, ועל כן חשוב להכין את המתבגרים לעולם שבחוץ ולתת להם מושג לגבי ההשלכות האפשריות של בחירותיהם. היחידה מתווכת לצעירים את רעיון הערבות, ומשקפת להם את היתרונות והחסרונות הטמונים בקשירת גורלנו בגורלנו של האחר, כדי שיוכלו לקבל החלטות מושכלות ברגע האמת.
החברה המערבית מקיימת מערכות שונות כדי לקדם רעיונות כמו צדק וצדקה. ביחס בין שני המושגים ניצבת השאיפה להוגנות ולקיום חברה מתוקנת, ולצורך כך נדרשים הפרטים המרכיבים את החברה לתת מעצמם אך גם לעמוד על המשמר. במסגרת היחידה יבררו המתבגרים את משמעות היותם אזרחים במדינה דמוקרטית דרך משקפיים חברתיים כלכליים, ויעסקו בהבנת תפקידיה השונים של המדינה, על המערכות והרשויות המרכיבות אותה.
יכולת הדיבור היא יכולת ייחודית לבני האדם. את העובדה הזאת אומנם לומדים כבר בגיל צעיר, אך את העוצמה שיש למילים על מי שאנחנו ועל עיצוב החיים שלנו אנו למדים לרוב על בשרנו. במטרה להקנות למתבגרים כלים לשימוש נכון והגון בשפה כאמצעי ליצירת שיח מכבד, מציפה היחידה מצבים ושימושים שונים שיכולים להיות למילים שלנו, כאמצעי התקשורת שיכול להצמיח ולהרוס – בהתאם לשימוש שנבחר לעשות בהן.
כחלק מגיבוש הזהות האישית של המתבגר, חשוב להקנות לו כלים להבנת הגבול בינו לבין הסביבה – או במילים אחרות, רשות היחיד ורשות הרבים. אם בעבר התייחס המונח הזה לשטח הגיאוגרפי שבו אנו מצויים בכל זמן נתון, הרי שהיום, בעידן שבו חלק ניכר מחיינו מתנהל באופן וירטואלי וגלוי לכול, חשוב להביא למודעות המתבגרים את הנושא, ולסייע להם להבין איזו התנהגות נחשבת לפומבית ומתאימה לרשות הרבים ואיזו לא. כחלק קריטי במסגרת העיסוק בנושא מציפה היחידה את הסכנות האורבות, לצערנו, ברחבי הרשת, ומסייעת להורים ליצור שיח כן עם המתבגרים במטרה להגן עליהם מפגיעה ולנטוע בהם תחושת אחריות אישית.
לאחר שליבנו את הסוגיות העיקריות הנוגעות לזהות המתבגר ולמקומו בחברה, נחבר בין הנושאים שעלו בנפרד במהלך הלמידה ונרחיב את זווית ההסתכלות בנקודות הממשק שבין הפרט לכלל. יחידת הסיכום מאפשרת להיזכר במסקנות שעלו לאורך התהליך ממעוף הציפור, ולחדד את המסרים השונים לכדי תובנות שילוו את המתבגרים בהמשך דרכם. לאחר השלמת הלימוד יקבל המתבגר את תעודת ההערכה המצורפת, המביעה את הערכת ההורה על הלמידה ועל הדרך המשמעותית שעשה.
בנות ובני מצווה מכל גוני הציבור הישראלי: חילונים, דתיים ומסורתיים כאחד. הערכה כוללת ציטוטים ואזכורים ממקורות מגוונים: יהודיים, ישראליים ואזרחיים כאחד.
הלימוד יכול להתקיים בין הורים לילדים, בתוך המשפחה המורחבת, בקבוצות קהילתיות, ובמסגרת תוכניות בת/בר מצווה כיתתיות.
התוכנית מחולקת לעשר יחידות לימוד מעוצבות ומאוירות. כל יחידה סובבת סביב נושא מסוים שרלוונטי לגיל ההתבגרות. המסע בין יחידות הלימוד יוצר רצף רעיוני המעשיר את הלומדים בתובנות, ומאפשר למתבגרים ולהורים להתחבר סביב סוגיות של זהות, אחריות, ערבות הדדית וצדק.
כדי לפתח דיון בעל פרספקטיבה רחבה, בחרנו לפתוח כל יחידת לימוד בנושא זהותי-חברתי המושתת על מקורות יהודיים, ולאחר מכן לפתח את הדיון באמצעות ציטוטים ואזכורים מתחומי ידע כלליים כמו ספרות, פילוסופיה, שירה ומשפט ישראלי ואזרחי. לצד כל ציטוט ישנן שאלות לדיון, ונוסף לכך כוללות יחידות הלימוד גם חידות ופעילויות סיכום יצירתיות.
לאחר השלמת הלימוד כולו,יוכלו ההורים להעניק לילדיהם את תעודת ההערכה המצורפת לערכה עבור השתתפותם בתהליך, וכן לעשות שימוש בלוח הפעילות המלווה את הלימוד כולו ויישאר כמזכרת עבור בני ובנות המצווה.
התוכנית נוצרה באופן מודולרי, המאפשר לכל יחידה לעמוד בפני עצמה, במטרה לאפשר לכל משפחה לבחור את סדר הלמידה באופן המתאים לה. עם זאת, ההמלצה היא ללמוד את התוכנית בהתאם לסדר שנקבע לה.
לוח הפעילות הוא כלי עזר שנועד לסייע לתהליך הלמידה ולהפוך אותו למוחשי ולחווייתי, כמו גם לשמש מזכרת מהלימוד המשותף. במסגרת היחידות השונות ישנן הפניות לפעילויות יצירתיות שאת תוצריהן אפשר לתלות על הלוח, כדי שהמתבגרים יוכלו לחזור אליהן בשלב מאוחר יותר ולהיזכר בתובנות ובערכים שרכשו.
אנו מאמינים שאתם, ההורים, מכירים את ילדכם באופן הטוב ביותר ולכן הבחירה נתונה לשיקול דעתכם: אפשר להתחיל בטווחי זמן שונים סביב בר או בת המצווה בהתאם לרמת הבגרות של הילדים ולזמן הפנוי העומד לרשותם ולרשותכם גם יחד. כך, למשל, אפשר להתחיל בלמידה כעשרה חודשים לפני בר או בת המצווה ולהתקדם בקצב לימוד של יחידה לחודש, או כשלושה חודשים לפני האירוע, בקצב של יחידה לשבוע. הורים שילדיהם עדיין לא בשלים לעסוק בתכנים המדוברים יכולים לבחור להתחיל את הלימוד עם חגיגת בר או בת המצווה, ולהתקדם עם הנושאים השונים באופן איטי והדרגתי. ההמלצה העיקרית היא ליצור מסגרת זמנים ללימוד ולהציב תאריך יעד לסיום, כדי ליצור מחויבות של כלל המעורבים לתהליך.
כל הזכויות שמורות © | תנאי שימוש | מפת אתר | הצהרת נגישות