הנני

ערכת לימוד חווייתית המפגישה הורים וילדים לקראת בר ובת מצווה

איך נתכונן כמשפחה למועד המיוחד של בר מצווה או בת מצווה?

כדי לתת מענה מדויק לשאלה הזו, המעסיקה משפחות רבות, פיתחנו ב"יסודות" את הנני : ערכת לימוד חווייתית עבור בנות ובני מצווה, הוריהם ובני משפחתם.

הנני מאפשרת לקיים דיון משפחתי מעמיק וחווייתי בסוגיות קהילתיות, אישיות וערכיות כאחד. הלימוד מיועד להיעשות במתכונת של שיח ובגובה העיניים, תוך העברת מסר שיתופי, המזמין את הצעירים לצעוד לאט ובטוח לעבר חייהם כבוגרים שותפים ואחראים.

יש כאן עיסוק בדרך מקורית בסוגיות המעסיקות נערות ונערים בפתח גיל ההתבגרות, שבו המתבגרים מתחילים לפתח מודעות לעצמם ולסובבים אותם, ומנסים לפלס את דרכם בין שלל הרעיונות, הערכים והמסרים המצויים סביב. היכולת לפתח אישיות מודעת ומובחנת לצד מודעות ואחריות חברתית אינה מובנת מאליה, הנני מסייעת במשימה הזו.

יחידות הלימוד

שאלות נפוצות

בנות ובני מצווה מכל גוני הציבור הישראלי: חילונים, דתיים ומסורתיים כאחד. הערכה כוללת ציטוטים ואזכורים ממקורות מגוונים: יהודיים, ישראליים ואזרחיים כאחד.

הלימוד יכול להתקיים בין הורים לילדים, בתוך המשפחה המורחבת, בקבוצות קהילתיות, ובמסגרת תוכניות בת/בר מצווה כיתתיות.

התוכנית מחולקת לעשר יחידות לימוד מעוצבות ומאוירות. כל יחידה סובבת סביב נושא מסוים שרלוונטי לגיל ההתבגרות. המסע בין יחידות הלימוד יוצר רצף רעיוני המעשיר את הלומדים בתובנות, ומאפשר למתבגרים ולהורים להתחבר סביב סוגיות של זהות, אחריות, ערבות הדדית וצדק.

כדי לפתח דיון בעל פרספקטיבה רחבה, בחרנו לפתוח כל יחידת לימוד בנושא זהותי-חברתי המושתת על מקורות יהודיים, ולאחר מכן לפתח את הדיון באמצעות ציטוטים ואזכורים מתחומי ידע כלליים כמו ספרות, פילוסופיה, שירה ומשפט ישראלי ואזרחי. לצד כל ציטוט ישנן שאלות לדיון, ונוסף לכך כוללות יחידות הלימוד גם חידות ופעילויות סיכום יצירתיות.

לאחר השלמת הלימוד כולו,יוכלו ההורים להעניק לילדיהם את תעודת ההערכה המצורפת לערכה עבור השתתפותם בתהליך, וכן לעשות שימוש בלוח הפעילות המלווה את הלימוד כולו ויישאר כמזכרת עבור בני ובנות המצווה.

התוכנית נוצרה באופן מודולרי, המאפשר לכל יחידה לעמוד בפני עצמה, במטרה לאפשר לכל משפחה לבחור את סדר הלמידה באופן המתאים לה. עם זאת, ההמלצה היא ללמוד את התוכנית בהתאם לסדר שנקבע לה.

לוח הפעילות הוא כלי עזר שנועד לסייע לתהליך הלמידה ולהפוך אותו למוחשי ולחווייתי, כמו גם לשמש מזכרת מהלימוד המשותף. במסגרת היחידות השונות ישנן הפניות לפעילויות יצירתיות שאת תוצריהן אפשר לתלות על הלוח, כדי שהמתבגרים יוכלו לחזור אליהן בשלב מאוחר יותר ולהיזכר בתובנות ובערכים שרכשו.

אנו מאמינים שאתם, ההורים, מכירים את ילדכם באופן הטוב ביותר ולכן הבחירה נתונה לשיקול דעתכם: אפשר להתחיל בטווחי זמן שונים סביב בר או בת המצווה בהתאם לרמת הבגרות של הילדים ולזמן הפנוי העומד לרשותם ולרשותכם גם יחד. כך, למשל, אפשר להתחיל בלמידה כעשרה חודשים לפני בר או בת המצווה ולהתקדם בקצב לימוד של יחידה לחודש, או כשלושה חודשים לפני האירוע, בקצב של יחידה לשבוע. הורים שילדיהם עדיין לא בשלים לעסוק בתכנים המדוברים יכולים לבחור להתחיל את הלימוד עם חגיגת בר או בת המצווה, ולהתקדם עם הנושאים השונים באופן איטי והדרגתי. ההמלצה העיקרית היא ליצור מסגרת זמנים ללימוד ולהציב תאריך יעד לסיום, כדי ליצור מחויבות של כלל המעורבים לתהליך.

עדיין לא בטוחים? דברו איתנו

דילוג לתוכן