מהי תרבות?

ידיעון חנוכה תשע"ז

פתיחה

צדק חלוקתי בתרבות

 



 

'צדק חלוקתי בתרבות' הינו, כפי הנראה, מושג שבא לעולם עת התמתנה מירי רגב לשרת התרבות. חיפוש של מושג זה בגוגל מעלה התייחסויות מן השנתיים האחרונות בלבד, וחלק לא מבוטל מהפרסומים בגוגל קשורים בפעולותיה של השרה רגב והם אינם אוהדים, כך בלשון המעטה.

 מה מבקשת רפורמת הצדק החלוקתי לחולל? "עם כניסתי לתפקיד, לקחתי על עצמי את המשימה המורכבת והחשובה ליצר שינויים שיבליטו את המגוון התרבותי בכל רחבי הארץ, ויתנו הזדמנות הוגנת גם לתרבות בפריפריה, במגזר החרדי ובמגזר הלא יהודי", כתבה השרה באתר הכנסת, והוסיפה: "יחד עם רפורמות אחרות בהובלתי, התרבות תונגש לכל אזרח ואזרחית במדינה, ותהווה זכות בסיסית ושוויונית". [1] לכאורה, מבקשת השרה רגב להחיל הלכה למעשה את מה שמבקשים ארגונים חברתיים מזה שנים: לתת הזמנות הוגנת לייצר ולצרוך תרבות, בפריפריה כמו גם במרכז. מדוע אם כך הרפורמה איננה מקבלת את ההערכה לה היא ראויה? תשובה לשאלה זו ניתן למצוא בדברים שפרסם רון כחלילי (יוצר הסדרה 'ערסים ופרחות – האליטות החדשות') בעיתון הארץ, תחת הכותרת "ולו מירי רגב היתה אשכנזיה?": [2]

"כששרת התרבות אומרת "סרטן" ומצביעה על הסודאנים בדרום תל אביב, אני נעמד על הרגליים האחוריות. כשהיא מתבטאת באופן חריג ומסית כלפי אזרחי ישראל הפלסטינים, אפרופו "אינתיפאדת האש", או מנסה למחוק אירוע היסטורי מכונן (הנכבה), אני נעמד ממול ומניף את לפיד ההתנגדות. אבל כשהשרה מגייסת את מרכיבי זהותה — אשה, מזרחית, מסורתית, פריפריאלית, ימנית — ומכריזה על סדר עדיפות חדש בתרבות, אני קם מהכיסא ומוחא כפיים (באצבעות פשוקות, כמובן)".

הרפורמה של שרת התרבות באה עם סל שלם של פעולות, התבטאויות, מחוות ועמדות אותן מבקש כחלילי לנפות מהדיון, על מנת שיוכל לתמוך ברפורמה אותה מקדמת השרה. התבטאויותיה של השרה רגב עלולות למנוע משותפים טבעיים להתגייס ולתמוך במהלך אותו היא מקדמת, הגם שהוא מחזק את מעמד הפריפריה.  לכאורה, מי עשוי לטעון כנגד מהלך כל כך יפה שמטרתו לקדם את אנשי הפריפריה הגיאוגרפית והתרבותית??? אנחנו מעוניינים להסיט את אלומת האור מהשאלה של מי ראוי לתקצוב אל שאלה אחרת: האם כל יצירה נחשבת תרבות, והאם כל יצירה ראויה לתמיכת המדינה? התביעה לקריטריונים המתייחסים לגופה של יצירה ולא רק לגופו של יוצר, עתידה לייצר דילמה אמיתית סביב הרפורמה של השרה רגב. לא רק בעלי אינטרס או אנשי האליטות הישנות עשויים להתנגד, אלא גם מי שסבור כי יש רמה מסוימת של תרבות שאין לסור ממנה, בין אם תרבות זו נוצרת במרכז ההגמוני או בפריפריה המשוועת לתמיכה.

בידיעון זה אנו מעוניינים להציב את השאלות הבאות:

מהו 'צדק חלוקתי בתרבות'?

כיצד קובעים 'מהי תרבות'?

מי קובע, האם יצירה ראויה להיחשב כ'תרבות'?

האם כל יצירה ראויה לתמיכה תקציבית?

על כך ועוד, בידיעון חנוכה תשע"ז שלפניכם.


[1] https://www.gov.il/he/Departments/news/regev_regulations

[2] http://www.haaretz.co.il/opinions/.premium-1.3137304


עוד בנושא