דף מקורות מלווה ידיעון גזענות

דף מקורות מלווה ידיעון גזענות


אבל אלו הבאים מארץ כוש הם משבט דן בלי ספק ומפני שלא היו ביניהם חכמים בעלי קבלה תפסו להם פשטי הכתובים אבל אם היו מלמדים אותם לא היו פוקרים בדברי רבותינו ז"ל והוי כתינוק שנשבה לבין העובדי כוכבים ומזלות.

(שו"ת הרדב"ז חלק ז' סימן ה')


הפלשים הם צאצאי שבטי ישראל שהדרימו לכוש ואין ספק שהגאונים הנ"ל שקבעו שהם משבט דן חקרו ודרשו והגיעו למסקנה זו על פי עדויות וראיות מהימנות ביותר. וגם אני הצעיר בשבטי ישראל, חקרתי ודרשתי היטב בעניניהם, לאחר הפלשים פנו אלי בבקשה להתחבר עם אחינו בית ישראל ברוח התורה תורה שבכתב ושבעל פה, ללא כל סייג, ולקיים את כל מצוות התורה הקרושה הוראות רבותינו ז"ל אשר מפיהם אנו חיים, והחלטתי כי לפי עניות דעתי שהפלשים יהודים שחייבים להצילם מטמיעה ומהתבוללות ולהחיש עלייתם ארצה ברוח תורתינו הקדושה ולשתפם בבנין ארצנו הקרושה, ושבו בנים לגבולם. (תשובת הרב עובדיה יוסף מיום ז' אדר א' תשל"ג).

 

"לפני כחודש חזרתי לאתיופיה בפעם הראשונה, לארבע שעות, כדי ללוות את הטיסה האחרונה של מבצע 'כנפי יונה' (המבצע להעלאת אחרוני זכאי העלייה של העדה. י"ש). פתאום קלטתי מה עברנו בשלושים שנה. ברור שזה סיפור אדיר. סיפור של אמונה ותקווה, נס שהתגשם. סיפור גדול מהחיים ברמה בינלאומית, לא רק ישראלית".

מתוך: יאיר שלג, אחרי (כמעט) שלושים שנה, מוסף שבת 'מקור ראשון', כ"ח חשוון תשע"ד, 1.11.2013


 "זָכוֹר, אֵת אֲשֶׁר-עָשָׂה לְךָ עֲמָלֵק, בַּדֶּרֶךְ, בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם. אֲשֶׁר קָרְךָ בַּדֶּרֶךְ, וַיְזַנֵּב בְּךָ כָּל-הַנֶּחֱשָׁלִים אַחֲרֶיךָ--וְאַתָּה, עָיֵף וְיָגֵעַ; וְלֹא יָרֵא, אֱל-ֹהִים וְהָיָה בְּהָנִיחַ ה'  אֱ-לֹהֶיךָ לְךָ מִכָּל-אֹיְבֶיךָ מִסָּבִיב, בָּאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱ-לֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה לְרִשְׁתָּהּ--תִּמְחֶה אֶת-זֵכֶר עֲמָלֵק, מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם; לֹא, תִּשְׁכָּח."  (דברים כה, יז-יט)

"לֹא-יָבֹא עַמּוֹנִי וּמוֹאָבִי, בִּקְהַל  ה'  גַּם דּוֹר עֲשִׂירִי, לֹא-יָבֹא לָהֶם בִּקְהַל ה' עַד-עוֹלָם עַל-דְּבַר אֲשֶׁר לֹא-קִדְּמוּ אֶתְכֶם, בַּלֶּחֶם וּבַמַּיִם, בַּדֶּרֶךְ, בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם; וַאֲשֶׁר שָׂכַר עָלֶיךָ אֶת-בִּלְעָם בֶּן-בְּעוֹר, מִפְּתוֹר אֲרַם נַהֲרַיִם—לְקַלְלֶךָּ" (דברים כ"ג ד-ה).


אותו עמלק, אשר מלחמה לה' בו מדור דור, אינו עוד מושג גזעני, ואינו סימון אתני ...אלא הוא אב-טיפוס למתקיפים את החלש מפני שהוא חלש, למזנב נחלשים מדור דור.

(נחמה לייבוביץ' עיונים בספר דברים)

 

עמלק איננו אך ורק כינויו של אותו אדם או עם שתקף את ישראל בצאתו ממצרים, אלא 'עמלק' שעל מחייתו מצווים ישראל, הוא סמל הרשעה והעוולה, שהן אותה 'עמלקיות' שהתורה מכנה בהקדמה ל'פרשת עמלק' בסדרה זו "כי תועבת ה' א-לוהיך כל עושה אלה כל עושה עול" דברים כ"ה ט"ו .

(ישעיהו לייבוביץ', שבע שנים של שיחות על פרשת השבוע, עמ' 877)


"בו ביום בא יהודה גר עמוני לפניהם בבית המדרש.

 אמר להם מה אני לבא בקהל?

אמר לו רבן גמליאל: אסור אתה לבא בקהל.

 אמר לו ר' יהושע מותר אתה לבא בקהל.

 אמר לו רבן גמליאל והלא כבר נאמר (דברי הימים ב' כ"ג י"ט) "לא יבא עמוני ומואבי בקהל ה'"

 אמר לו ר' יהושע וכי עמון ומואב במקומן הן יושבין? כבר עלה סנחריב מלך אשור ובלבל את כל האומות שנאמר (ישעיהו י' י"ג) "ואסיר גבולות עמים ועתידותיהם שוסתי ואוריד כאביר יושבים" וכל דפריש מרובא פריש.

אמר לו רבן גמליאל והלא כבר נאמר (ירמיהו מט, ו"ואחרי כן אשיב את שבות בני עמון נאם ה'" וכבר שבו.

 אמר לו ר' יהושע והלא כבר נאמר (עמוס ט, יד ) "ושבתי את שבות עמי ישראל ועדיין לא שבו" מיד התירוהו לבא בקהל. (ברכות כ"ח ע"א).


עוד בנושא