ידיעון מחשבת מספר 4


גליון מספר 4, שבט תש"ע

שלום לכולם!
אתם וודאי טרודים ועמוסים בבדיקת מבחנים וכתיבת תעודות,
מקווים שבגליון הרביעי תמצאו אתנחתא מעניינת ותורמת.
הפעם נדון באלימות הגואה במדינה, סובלנות ומה שביניהם.
אנו מזמינים אתכם להגיב, לשתף ולשמור על קשר
מקוים שתהנו - צוות יסודות.

נער בן 61 דקר חבר בגלל שיצא עם ב ת דודתו

לאחרונה מתפרסמים מקרי אלימות
קשים ומחרידים במדינה, איך הגענו למצב הזה?
מהן הנורמות החברתיות במחוזותינו
והאם יש מקום לאופטימיות?
ואיך כל זה קשור למוסר וסובלנות?

להורדת קובץ פעילות אקטואליה לחץ כאן

מדרש תמונה - רעיונות והרחבות
לשימוש ביצירות האמנות שבספר

בעמוד 811 בספר, מופיע קומיקס שמתאר את
דרכי ההתמודדות עם רעיונות והצעות מרגיזות ומקוממות.
כיצד ניתן להשתמש בקומיקס בצורה הטובה ביותר?
ובכלל, כיצד משתמשים ביצירות האמנות שבספר
בצורה מושכלת?
לרעיונות והרחבות הורידו את הקובץ הבא.

שימוש מושכל ביצירות אמנות


שלום לצוות יסודות,
אני מלמד לפי התוכנית החדשה שלכם, אפילו עורך דיונים מדי פעם, וזה באמת מרתק. הבעיה המרכזית היא שברגע שאני פותח את הנושא לדיון מתחילות צעקות בכיתה, הוויכוח מתלהט ואי אפשר לנהל את הדיון. זה מיד מביא אותי לבטל את הדיון ולהמשיך ללמד, במקום לתת מקום לשוק הפרוע הזה. הכי גרוע זה כשאחד התלמידים עם קול גבוה, מתחיל לצעוק, קם, ולא נותן לאף אחד לדבר. פשוט משתלט. מה עושים? לוותר על דיונים?

תרזה פרנקל, מנהלת מחלקת הדרכה ביסודות עונה:
תודה על שאלתך הכנה והנכונה.
קודם כל, חשוב לדעת שאתה לא היחיד שחווה כזאת בעיה כשמנהלים דיון, ולכן טוב מאוד שהעלית את הנושא, כדי לעזור גם לכל המורים האחרים, ולא רק במקצוע שלנו.
בשום אופן לא נראה לי נכון לוותר על דיונים. נראה לי הפוך – בגלל שאיננו מקנים לתלמידים תרבות דיון הם לא יודעים איך מתווכחים, והם שוגים ומאבדים רסן. הייתי מציעה לך לנצל את הדיון הבא כדי לעשות "טיפול ממוקד" בנושא מסגרת הדיון.
הנה הצעתי –
א. התחל את הדיון כרגיל, ברגע שיתחילו לצעוק השתק את הדיון באופן החלטי.
גרום לכך שיהיה שקט בכיתה.
ב. כשיהיה שקט מוחלט שאל את התלמידים – מה קרה פה?
ג. חכה עד שהתלמידים יענו לך, כל פעם שמתחיל בלגן עצור את הדיון ושאל שוב – מה קורה פה?
ד. בסוף הם יבינו את המסר – הסבר שככה אי אפשר לנהל דיון.
ה. עכשו בקש מהתלמידים לרשום את חוקי הדיונים של הכיתה מכאן והלאה.
רישמו אותם על הלוח, הגיעו להסכמה.
ו. אחד החוקים האפשריים והמומלצים הוא שכל תלמיד שרוצה לדבר בתורו,
חייב לחזור על דברי קודמו בקצרה לפני שהוא אומר את דבריו.
ז. עכשו נהל את הדיון ועמוד על קיום החוקים, בלי לוותר.
עצור את הדיון כל פעם שהם חורגים מגבולות חוקי הדיון שקבעתם.
ח. חזור והזכר את החוקים ואכוף אותם בלי לוותר, בכל דיון שתעשה מכאן והלאה.
אשמח לשמוע האם זה עזר.


לשאלות נוספות ותגובות לחץ כאן

נשלח ע"י מערכת הדוור www.hadavar.co.il
לעדכון פרטים או ביטול המנוי נא ללחוץ
כאן

 

עוד בנושא