הסירו מכשול מדרך עמי

הסירו מכשול מדרך עמי

הרב חיים נבון והרב עמיחי גורדין

 

לקראת הוצאת כרך ב' של ספר תורת המלך, שחלק א' שלו כבר נמצא על מדפיהם של מספר ישיבות ובתי כנסיות, אני מבקש לצטט דברים שהרב חיים נבון ואנוכי כתבנו.

 

                                   *                                  *                                  *

 "כאשר התפרסם החלק הראשון של הספר אמר עליו הרב יעקב מדן, ראש ישיבת הר עציון: "זה ספר מאתגר שנכתב על ידי תלמידים ברמה, ודווקא בגלל זה יש לשרוף אותו ואפילו לפסול את הרב שפירא מלהורות הלכה בישראל. אני אומר את הדברים מחשש שאנשים יקראו את הספר ויעשו מעשה. אמנם הסתה לרצח אין בו, אך יש בו התרת דם. נערי גבעות עוד יישבו בגללו בבית סוהר לכל ימי חייהם, בעוד הרב המחבר ידרוש תורה ברבים וישיר זמירות בליל שבת" (אתר כיפה, י"ט אלול תש"ע). ניבא ולא ידע מה ניבא.

גם הרב יעקב אריאל, בהקדמתו לספר התגובה "דרך המלך", העיר הן על סילוף ההלכה המגמתי של המחברים, והן על "קלות הראש בה הם מתייחסים לשפיכות דמים, אפילו של בני עמם".

 

                                   *                                  *                                  *

ברצוננו להזכיר לציבור כמה מהאמירות המופיעות בחלק הראשון של הספר "תורת המלך":

1. חייהם של גויים דומים לחייהם של בעלי חיים, שנמצאים בעולם הזה ללא מודעות ומשמעות (עמ' קעד).

2. מדברי המחברים עולה שמותר להרוג גוי תמים כדי לקחת את איבריו ולהשתיל אותם ביהודי נוטה למות (עמ' קסט). אמנם, המחברים מזהירים את קוצר האיברים הפוטנציאלי שלגוי הנ"ל מותר להתגונן בפניו. הם מוסיפים גם: "למעשה יש סברות לאסור את העניין מצד איבה שתגרום לפיקוח נפש, ואין כאן מקום להאריך". בהיתרים להרוג גויים הם דווקא מאריכים.

3. המחברים מציינים שכל אזרח של האויב שמביע תמיכה מילולית בלוחמי האויב - "נחשב רודף והריגתו מותרת" (עמ' קפה). זאת אף אם אילצו אותו בכוח לספק עידוד זה (עמ' קצו).

4. "וכן נחשב רודף מי שמחליש בדיבור וכדומה את המלכות שלנו" (עמ' קפה; עיינו גם בהערה ז שם). כשם שיש למחברים יד קלה על ההדק בהרג ערבים, הם כנראה מוכנים להרוג גם יהודים (אולי רק בשעת מלחמה?), אם דבריהם פוגעים במוטיבציה הלאומית או ברוח העם.

5. מותר להרוג תינוקות חפים מפשע של האויב, "כדי לפגוע בהוריהם וכדומה" (עמ' קצט, רטו).

6. "יש סברא לפגוע בטף אם ברור שהם יגדלו להזיק לנו" (עמ' רז). "ובאופן פשוט גם הם מרוויחים מזה, כי אחרת יגדלו בצורה לא מתוקנת" (הערה מו). התינוקות הערבים שנצליח להרוג בעצם צריכים להגיד לנו תודה... שמענו שהמחברים עצמם נבהלו ממה שכתבו כאן, וישנו את הניסוח במהדורות הבאות.

7. עוד סיבה למה מותר להרוג את תינוקות האויב: "בגלל שיש צורך של כולם בנקמה ברשעים, והטף הם אלה שהריגתם תספק את הצורך הזה" (עמ' רכ).

8. המחברים מציינים שלפחות לפי המהר"ל ההיתרים הללו להריגת נוכרים אינם מתייחסים רק לפעילות הצבא, אלא גם ליוזמות של אנשים יחידים (עמ' רכז, הערה לו).

 

                                   *                                  *                                  *

...הדיונים ההלכתיים שבספר נראים כאילו נועדו לשרת מטרה אחת: למצוא כמה שיותר היתרים להריגת כמה שיותר גויים. לשם כך נעזרים המחברים גם בסברות לא סבירות ואף במניפולציה של מקורות חז"ל.

העיר הרב שרלו, שבאותו אופן של מניפולציה מעוותת במקורות חז"ל היה אפשר לכתוב ספר המעודד פדופיליה לאור היהדות. האם מישהו היה מגן על ספר כזה?!

המחברים מצטטים חלק מדברי הרב שאול ישראלי בסוגיה זו, אך מתעלמים ממשפט אחד שכתב: "לפגוע לכתחילה בכוונה בילדים, כזה לא מצינו אלא בחטא עבודה זרה. על כן מן הראוי לשמור עצמם מלנגוע בהם" (עמוד הימיני, סימן טז).

המחברים מתעלמים לחלוטין גם מדבריו של גדול הפוסקים בהלכות המדינה, הרב שלמה גורן: "מצווים אנו לחוס גם על האויב, שלא להרוג - אפילו בשעת מלחמה - אלא בזמן שקיים הכרח להגנה עצמית לצורך כיבוש ולניצחון; ולא לפגוע באוכלוסיה בלתי לוחמת, ובוודאי שאסור לפגוע בנשים וילדים שאינם משתתפים במלחמה" (משיב מלחמה א', עמ' יד). אלו הדברים שכתבו גדולי הפוסקים בסוגיה זו, ברוחה האמיתית של תורת ישראל.

 

                                   *                                  *                                  *

גם מעבר למסקנות ההלכתיות, רוח רעה נושבת בין דפי הספר "תורת המלך". עולה ממנו הרושם שחיי הגוי חשובים כחיי זבוב. גם במקרים שאסור לרצוח הגוי, מתקבל הרושם שזה דומה לאיסור להרוג זבוב בשבת. זוהי תשתית מחשבתית משובשת והרסנית, שעלולה לדרדר נערים מבולבלים למעשים נפשעים ומתועבים. נערים מבולבלים אכן נמצאו, ומעשים נפשעים אכן התרחשו. האם יכולים המחברים לרחוץ בניקיון כפיהם?"

 


עוד בנושא